در آستانه یلدا 99 ،ضمن تبریک این مناسبت فرخنده، مراسم یلدایی در واحد تحقیقات مشتری و بازار شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران برگزار گردید.

شب یلداشــب یلدا یا شــب چلــه یکــی از کهنترین جشنهای ایرانی است. در این جشن، طی شدن بلندترین شب سال و به دنبال آن بلندتر شدن طول روزها در نیمکره شــمالی، که مصادف با انقالب زمســتانی است، گرامی داشته میشود. به دلیل دقت گاهشماری ایرانی و انطباق کامل آن با تقویم طبیعی، همواره و در همه ســالها، انقالب زمستانی برابر با شامگاه سیام آذرماه و بامداد یکم دیماه اســت.

خورشید در حرکت ســاالنه خود، در آخر پاییز به پایینترین نقطه افق جنوب شــرقی میرســد که موجب کوتاه شــدن طول روز و افزایش زمان تاریکی شــب میشود. اما از آغاز زمستان یا انقالب زمستانی، خورشــید دگرباره به سوی شــمال شرقی باز میگردد که نتیجه آن افزایش روشــنایی روز و کاهش شب است. یکی از ارکان سفره شب یلدا، میوه هندوانه بوده که یادآور گرمای تابســتان میباشد.

باور بر این است، اگر مقداری هندوانه در شب یلدا بخورید در سراسر زمستان، سرما و بیماری بر شــما غلبه نخواهد کرد و این باور، با خواص هندوانه که سرشار از ویتامینهای A و B و C میباشد مطابقت دارد. انار در سفره شب یلدا نماد شادی و زایش است. انار میوهای است که از قدیم از آن به عنوان میوهای خون ساز یاد میشد.

امروزه اثبات شده انار سرشار از ویتامین ث است که سبب تقویت سیستم ایمنی بدن و تصفیه کننده خون و سرشــار از آهن است، در نتیجه موجب افزایش انرژی و خون ســازی در بدن فرد میشــود و تصفیه خون مانند زندگی یا زایش دوباره انسان است، به همین علت انار را نماد زایش و شادی میدانند. آجیل شب یلدا شــامل پســته، بادام، گردو، فندق و در بعضی مناطق کشور از میوههای خشک نیز به عنوان آجیل شب یلدا استفاده میشود. آجیل به عنوان ســالمترین تنقالت شناخته شده و دارای فیبر باالست.شب یلدا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست