اگر برای خرید روغن موتور به فروشگاه‌ها سری زده باشید می‌بینید که تعداد گزینه‌ها برای انتخاب بسیار زیاد است. بنابراین چگونه می‌توان فهمید که کدام یک از آن‌ها برای خودروی شما مناسب‌تر است؟

پاسخ به این سوال دشوار نیست. اگر دفترچه راهنمای وسیله نقلیه خود را به دقت بخوانید، متوجه خواهید شد که حجم روغن مصرفی خودروی شما چقدر است و هر چند وقت یک بار باید آن را عوض کنید و از چه نوعی باید باشد. این اطلاعات، ارقام مهمی هستند که باید بدانید.

واحد تحقیقات مشتری و بازار شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، پژوهشی را در این زمینه انجام داده است. که تعداد افراد شرکت‌‌کننده در این پژوهش 408 نفر بوده و به صورت تصادفی از میان تمامی طبقات مختلف خودروسواران انتخاب شده‌اند. این طرح از طریق روش تلفنی براساس کلاس خودرو و قیمت آن‌ها از کمتر از 200 میلیون تا بالاتر از یک میلیارد در نظر گرفته شده است. بعلاوه کارکرد خودرو نیز دارای توزیع نرمال بوده و از خودروی صفر کیلومتر تا خودروی 15 ساله را شامل می‌شود. در ادامه نتایج حاصل از این پژوهش را بررسی خواهیم کرد.

چرا تعویض مستمر و صحیح روغن خودرو مهم است؟

هر وقت موتور شما کار می‌کند، محصولات جانبی حاصل از احتراق، روغن موتور شما را آلوده می‌کنند. اگر آلودگی‌ها در روغن جمع شوند، ته نشین شده و لجن و رسوباتی را در موتور ایجاد می‌کنند. که استفاده از روغن موتور با کیفیت پایین، غفلت از تعویض روغن و موارد تعمیر و نگهداری می‌تواند به این قضیه دامن بزند. بعلاوه، اگر اجزای موتور و روغن شما کثیف باشد، عملکرد، کارایی و کیفیت خودرو می‌تواند کاهش یابد. بنابراین لازم است که تعویض روغن موتور را جدی بگیرید. حال، این سوال مطرح می‌شود که برای تعویض روغن موتور به کجا مراجعه می‌کنید.

برای تعویض روغن خودرو به کجا مراجعه می‌کنید؟

تعویض منظم روغن و فیلتر موتور از مهم‌ترین کارهایی است که می‌توانید برای درست کارکردن سیستم موتور خودروی خود انجام دهید. با گذشت زمان، روغن شما خراب شده و فیلتر با آلودگی‌ها مسدود می‌شود. بسته به عادت رانندگی و نوع وسیله نقلیه، و کیفیت روغن مصرفی ممکن است این کار از 3 ماه یا 3000 مایل (4800 کیلومتر) تا 20،000 مایل (32،000 کیلومتر) یا 24 ماه انجام شود. که براساس پژوهش انجام شده افراد معمولا به طور میانگین بعد از گذشت 5660 کیلومتر از کارکرد خودرو، روغن آن را تعویض می‌کنند. بعلاوه خودروهای تولید شده در ایران و خودروهایی که نمایندگی رسمی در ایران دارند دارای گارانتی هستند و خدمات متنوعی در کیلومترهای مختلف کارکرد ارائه می‌دهند که تعویض روغن یکی از این خدمات است. از این رو یکی از سوالات پرسیده شده از افراد این بوده که آیا خوروی آن‌ها دارای گارانتی هست یا خیر؟ که نتایج نشان می‌دهد 31.9% خودروی افراد حاضر در این پژوهش دارای گارانتی و 68.1% دارای وارانتی بوده است. بنابراین دور از ذهن نیست که 62.2% افراد روغن موتور خود را در نمایند‌گی‌های مجاز خودروسازها تعویض نمایند و 37.1% هم برای تعویض روغن به اتوسرویس‌ها مراجعه کنند.

روغن موتور

برند روغن موتوری که استفاده می‌کنید چیست؟

به منظور افزایش طول عمر خودرو و جلوگیری از بروز مشکلات طولانی مدت، یافتن روغن موتور قابل اطمینان که انتخاب مناسبی برای وسیله نقلیه شما باشد مهم است. یک روغن با کیفیت بالا به اطمینان از نگهداری مناسب و عملکرد موتور شما در مدت زمان طولانی کمک می‌کند. از میان برندهای موجود در بازار و براساس پژوهش انجام شده، مشخص گردیده که 42.4% از افراد نمی‌دانند که از چه برندی استفاده می‌کنند. علت این امر این است که 62.2% افراد برای تعویض روغن به نمایندگی‌ها مراجعه کرده و طبیعی است که برند آن را ندانند. که همین امر می‌تواند به عنوان فرصت از دست رفته برای شرکت‌های تولیدکننده روغن موتور محسوب شود و با انجام توافقاتی با نمایندگی‌ها و شرکت‌های خورویی بتوانند به این قسمت از بازار هدف نیز دسترسی پیدا کنند. در نمودارهای زیر نتایج این پژوهش به تفکیک عناصر تاثیرگذار بیان شده است.

برند روغن موتور براساس داشتن گارانتی و وارانتی

روغن موتور

 برند روغن موتور براساس تقسیم‌بندی قیمتی خودرو

روغن موتور

مهم‌ترین علت انتخاب روغن خودرو

از روغن موتور به عنوان مایع حیات موتور وسیله نقلیه نیز یاد می‌شود. چراکه تهیه روغن مناسب برای ادامه کارکردن موتور وسیله نقلیه برای سال‌های آینده بسیار مهم است. از این رو عوامل متعدد زیادی در انتخاب یک برند روغن موتور تاثیرگذار هستند. که براساس پژوهش انجام شده، باتوجه به مراجعه بیشتر افراد به نمایندگی‌ها، توصیه نمایندگی و شرکت خودروساز با 40.3%، بیشترین تاثیرگذاری را در انتخاب داشته است. و بعد از آن توصیه اتوسرویس با 23.1% و باکیفیت بودن محصول و بسته‌بندی 21.9% دومین و سومین عامل موثر در انتخاب برند هستند. و سایر موارد از جمله خوشنامی برند، تبلیغات روغن، توصیه دوستان و آشنایان و… نیز برای انتخاب برند روغن مدنظر قرار می‌گیرند.

روغن موتور

 

میزان رضایت شما از کیفیت این روغن موتور چقدر است؟

فاکتورها و شاخص‌های متعددی برای ارزیابی میزان رضایت از یک روغن خودرو وجود دارد. که برخی از آن‌ها وابسته به کیفیت و جنس روغن بوده و بخشی دیگر به نوع رانندگی و میزان توجه مالک خودرو به شرایط نگهداری بستگی دارد. اما در مجموع افراد حاضر در این پژوهش بیان کرده‌اند که امتیاز رضایت آن‌ها از کیفیت روغن موتور مصرفی خودشان 71.6 می‌باشد.

از سوی دیگر پاسخ افراد به این سوال که انتخاب برند یا کشور سازنده روغن موتور مصرفی در طی 2 – 3 سال گذشته تا امروز تغییری کرده یا خیر؟ نیز نشان ‌دهنده بالا بودن نسبی میزان رضایت افراد از روغن‌های مصرفی است. چرا که 73.3% افراد برند روغن موتور خود را عوض نکرده و تنها پاسخ 16.7% افراد به این سوال بله بوده است که از جمله دلایل آن‌ها برای این تغییر می‌توان به افزایش یا نوسان شدید قیمت برند قبلی، بهبود کیفیت برندهای ایرانی در مقابل برندهای خارجی، عدم دسترسی آسان به برندهای خارجی، تغییر شدید کیفیت در برندهای ایرانی (برند مصرفی ایرانی قبلی در برابر برند ایرانی کنونی)، توصیه دیگران ( اتو سرویس و نمایندگی و…) و عدم اطمینان از اصل بودن برندهای خارجی اشاره کرد.

افراد هنگام تعویض روغن خودرو کدام وسایل را ممکن است تعویض کنند؟

در مورد تعمیر و نگهداری معمول خودرو؛ روغن موتور، فیلتر روغن و هوا از جمله مواردی هستند که باید بیش از هر چیز دیگری در خودرو تعویض شوند. در مورد اینکه هر چند وقت یکبار این ضرورت وجود دارد، همیشه بحث شده و بعلاوه همیشه بحثی در این باره وجود خواهد داشت. زیرا به موارد متعددی بستگی دارد. نتایج زیر پاسخ شرکت‌کنندگان در این پژوهش را نشان می‌دهد. که از این میان 70.3% فیلتر روغن، 70.1% فیلتر هوا و 27.2% در صورت نیاز فیلتر هوا و فیلتر روغن را تعویض می‌کنند.

روغن موتور

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست