تحلیل بازار صنعت بانکداری

امروزه صنعت بانکداری به بخشی جدایی‌ناپذیری از پیشرفت اقتصادی هر کشور تبدیل شده و برای رفاه مالی افراد، مشاغل، کشورها و کل جهان حیاتی است. بانک‌ها زیرمجموعه صنعت خدمات مالی هستند و نقش مهمی در اقتصاد جهانی دارند. آن‌ها یک بازیگر اصلی در تحریک رشد اقتصادی می‌باشند. بانکداری یک کار مهم است که با حرکت سرمایه‌ای خود به رشد و شکوفایی اقتصادی کمک می‌کند. مشاغل‌ و دولت‌ها برای فعالیت به پول نیاز دارند. و بانک‌ها به‌عنوان واسطه بین تامین‌کنندگان وجوه و استفاده‌کنندگان آن، عمل می‌کنند. بازار جهانی بانکداری تجاری رشد چشمگیری را تجربه کرده است. سیر تحول بانکداری تجاری موجب شده تا فرصت‌های پردرآمدی برای شرکت‌ها فراهم شود. به این صورت که می‌توانند از بانک‌های تجاری بودجه بگیرند و آن را صرف تولید کنند. پذیرش سپرده از مردم و دادن وام در برابر این سپرده‌ها برای اهداف سرمایه‌گذاری با هدف کسب سود انجام می‌شود.

اهمیت خدمات بانکداری مدرن و افزایش استفاده از آن‌ها موجب شد تا واحد تحقیقات مشتری شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران نظرسنجی را از 415 نفر از افراد انجام دهد که در ادامه به توضیح برخی از نتایج حاصل از آن می‌پردازیم.

روند صنعت بانکداری

شایع ترین روند درصنعت خدمات مالی

امروزه تغییر صنعت بانکداری بیشتر به سمت دیجیتالی شدن، به ویژه استفاده بیشتر از تلفن همراه و بانکداری آنلاین بوده است. انتقال تعاملات مبتنی بر فرآیند به کانال‌های دیجیتال و انجام امور پیچیده، به معنای صرفه‌جویی در هزینه‌ها در عین حال محافظت از روابط با مشتریان است. اگرچه بسیاری از مردم از تغییر به سمت دیجیتالی شدن، استقبال می‌کنند، اما برخی از مشتریان هنوز ترجیح می‌دهند حتی برای معاملات ساده نیز به شعب مراجعه کنند. بعلاوه بر اساس مطالعه اخیر Fiserv، با وجود برنامه‌های بانکداری تلفن همراه و در نتیجه کاهش مراجعه به شعب، اما لازم است که مصرف‌کنندگان برای انجام برخی از کارها مانند واریز چک، به شعب مراجعه نمایند. شاید همین امر هم موجب شده تا 8% افرادی که درپژوهش ما شرکت‌ کرده‌اند. مراجعه به شعب بانک را انتخاب کنند.

در عصر امروز مشتریان نسبت به سرعت ارائه خدمات بسیار حساس هستند. گاه افراد ترجیح می‌دهند در صورتی که زمان ارائه خدمات کوتاه شود، خودشان خدمات را انجام دهند. به‌همین‌منظور 27% افرادی که در این نظرسنجی حضور داشتند ترجیح داده‌اند که از سیستم خودپرداز برای انجام امور استفاده کنند. این یعنی صرفه‌جویی در زمان نکته مهمی برای استفاده‌کنندگان تجهیزات بانکداری الکترونیکی است. این تحول دیجیتالی منجر به افزایش رقابت در بین استارتاپ‌های فناوری و همچنین ادغام بانک‌ها و استارتاپ‌های کوچکتر شده است.

صنعت بانکداری

موبایل بانک یا اپلیکیشن‌های بانکی موبایل

در حال حاضر بانکداری تلفن همراه یکی از نیازهای اساسی مصرف‌کنندگان به شمار می‌رود. مطالعه‌ای که انجام شده نشان می‌دهد. از میان 415 نفر شرکت‌کننده در این نظرسنجی تنها یک سوم افراد یعنی 33% آن‌ها بیان کرده‌اند. که از اپلیکیشن‌های بانکی برای انجام کارهای خود استفاده نمی‌کنند.

همچنین 67% افراد برای انجام بیشتر کارهای بانکی خود از اپلیکیشن‌های بانکی و پرداخت استفاده کرده‌اند که از این تعداد 47.6% از افراد تمایل دارند که از اپلیکیشن‌های مربوط به خود بانک استفاده کنند.

اما اکنون به جایی رسیده‌ایم که صرفا داشتن یک برنامه موبایلی برای جذب و نگهداری مشتریان کافی نیست. ابزارها و ویژگی‌های اضافی مانند اسکن اثر انگشت برای ورود به حساب کاربری به طور فزاینده‌ای ضروری محسوب می‌شود.

بانکداری آنلاین

بانکداری آنلاین بسیار راحت و قابل درک است. همین باعث شده تا به یکی از اصلی‌ترین روش‌های برقراری ارتباط مصرف‌کنندگان با بانک‌هایشان در صنعت بانکداری تبدیل شود. اما هنوز تعداد قابل توجهی از مشتریان بانکی که خواهان شعب فیزیکی هستند وجود دارد.

بعلاوه با گسترش و شیوع ویروس کرونا میزان مراجعه افراد به بانک‌ها کاهش پیدا کرده است. که این می‌تواند یکی دیگر از دلایل استفاده بیشتر از خدمات دیجیتال باشد. درحقیقت ویروس کرونا رفتار مشتریان را تغییر داده است. همچنین این احتمال وجود دارد که حتی پس از پایان این اپیدمی نیز برخی از رفتارها ثابت بمانند و دیگر به حالت قبل بازنگردند.

افراد برای انجام امور بانکی روزانه خود از کدام روش‌ها بیشتر استفاده می‌کنند؟

صنعت بانکداری

چه خدماتی با اپلیکیشن‌ها در صنعت بانکداری انجام می‌شود؟

اپلیکیشن‌های بانکی، یکی از مهم‌ترین مدل‌های بانکداری الکترونیک محسوب می‌شوند که درواقع شعبه مجازی و 24 ساعته یک بانک می‌باشند. بعلاوه به مشتریان این امکان را می‌دهند که فارغ از قید زمان و مکان اقدام به تراکنش مالی کنند. بنابراین داشتن اطلاعات در مورد بیشترین استفاده افراد از اپلیکیشن‌های بانکی یکی از مواردی است که به بانک‌های دولتی و خصوصی کمک می‌کند تا بتوانند اپلیکیشن‌ها را براساس نیاز مشتریان خود طراحی کنند. از جمله بیشترین فعالیت‌هایی که افراد با استفاده از اپلیکیشن‌های بانکی انجام می‌دهند می‌توان به انتقال وجه (کارت به کارت)، پرداخت قبوض، انتقال وجه به شماره حساب و پرداخت اقساط اشاره کرد.

دلایل انتخاب یک اپلیکیشن در صنعت بانکداری

گسترش رقابت تحولات وسیعی را در عرصه تجارت، کسب و کار و همچنین صنعت بانکداری ایجاد کرده است. که موجب شده تا بسیاری از روش‌های سنتی انجام کارها متحول و دگرگون شود. در این شرایط، تنها بانک‌هایی می‌توانند به حیات خود ادامه دهند که از مزیت رقابتی خاصی برخوردار باشند. و بتوانند خود را به پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌ها مجهز کنند. که دانستن دلایل انتخاب یک اپلکیشن می‌تواند به‌شما کمک کند تا انتخاب بهتری درزمینه تکنولوژی و نرم‌افزارها داشته باشید. از میان افراد شرکت‌کننده در این پژوهش حدودی نیمی از آن‌ها کاربرپسند بودن یک اپلیکیشن را دلیل انتخاب آن دانسته‌اند.

این نشان می‌دهد که طراحی اپلیکیشن حرف اول را در جذب مشتری می‌زند. از این میان 20.2% از افراد هستند که بانک و اپلیکیشن خود را با آگاهی و اهمیت به پوشش نیازهای مالی مختلف و امنیت بیشتر آن انتخاب می‌کنند. حالا به نظر شما کدام یک از بانک‌ها در این زمینه قویتر از بقیه عمل کرده است؟

صنعت بانکداری

از آنجا که سهولت استفـاده درک شـده و مفید بودن آن بر قصد استفاده کاربران از فناوری‌های جدید تاثیر می‌گذارد. بنابراین مسئولین بانک‌ها باید با استفاده از تبلیغات مناسب و بازاریابی درست بر ادراکات مشتریان خود تاثیر بگذارند. تا تمایل مشتریان به استفاده ازاین خدمات را افزایش دهند که خود این امر به تحقیقات بیشتر بازار نیاز دارد.

بنابراین جهت کسب اطلاعات تکمیلی و آگاهی بیشتر در این حوزه می‌توانید با همکاران ما در قسمت تحقیقات مشتری با شماره 96621391-021 تماس حاصل فرمایید.

منبع: شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست