صنعت بیمه طیف گسترده‌ای از بخش‌های بازار و مشتریان هدف را شامل می‌شود. شرکت‌های بیمه در یک صنعت کاملا منظم فعالیت می‌کنند. بعلاوه فرصت‌های توسعه مدل‌های سودآور تجاری در این بخش، همراه با تقاضای روزافزون برای محصولات بیمه، این بازار را به یک بازار جذاب تبدیل کرده است. تجزیه‌و‌تحلیل این صنعت می‌تواند به شما دردرک مزایا و چالش‌های ورود به این بازار به‌عنوان یک تجارت جدید کمک کند. از این رو شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران پژوهشی را در این صنعت انجام داده است که در ادامه به تجزیه و تحلیل این پژوهش می‌پردازیم.

خدمات شرکت‌های بیمه

شرکت‌های بیمه‌ای خدمات گوناگونی را ارائه می‌دهند که متداول‌ترین آن‌ها مربوط به خودرو، حوادث و آتش‌سوزی ساختمان است. بیمه‌های خودرویی قطعا شناخته‌ شده‌ترین نوع آن هستند و طبق قانون، دریافت بعضی ازآن‌ها الزامی است. افزایش تقاضا برای محافظت در برابر خسارت‌ها، افزایش فروش و قیمت خودرو می‌تواند از دلایل رشد این بازار باشد. بیمه شخص ثالث نقش مهمی را در این صنعت ایفا می‌کند. زیرا به کاهش هزینه‌های مالی مالکان خودرو در برابر خسارات وارده کمک می‌کند.

نظرسنجی که از افراد حاضر در این پژوهش انجام شده نیز نشان می‌دهد که افراد بیشتر بیمه‌های مربوط به خودرو را انجام می‌دهند. نکته قابل توجه این است که دغدغه دوم افراد مربوط به ساختمان‌ و محل زندگی‌‌شان است و به همین دلیل حاضر به پرداخت هزینه برای بیمه حوادث و آتش ‌سوزی ساختمان می‌باشند.

همانطور که ملاحضه می‌کنید 2.6% از افراد هیچ‌کدام از خدمات بیمه‌ای را استفاده نمی‌کنند و این می‌تواند آغازگر بازاری جدید برای شرکت‌های فعال در این صنعت باشد. زیرا نشان می‌دهد بخشی از جامعه وجود دارد که با هیچ کدام از بیمه‌ها پاسخ داده نمی‌شود. شناسایی این فرصت‌های جدید و به کارگیری آن‌ها نیازمند تحقیقات و شناخت بیشتر بازار است.

این آمار نشان می‌­دهد اقبال یا تمایل به بیمه­‌های خودرو و حوادث ساختمان در جامعه مورد پژوهش بیشتر از دیگر کلاس‌­های بیمه می‌­باشد.

روش‌های خرید بیمه

وظیفه بیمه این است که در صورت وقوع حادثه خسارت را جبران کند و ریسک بیمه‌گزار را بپذیرد. در دنیای امروز با پیشرفت تکنولوژی، شرکت‌های بیمه چندین روش و برنامه پرداخت را ارائه می‌دهند. شما می‌توانید انواع مختلف بیمه را ازطریق مراجعه به نمایندگی‌، خرید آنلاین از سایت یا اپلیکیشن و…. دریافت کنید.

شرکت‌های بیمه، به استفاده از فن‌آوری‌های دیجیتال تحول‌پذیر روی آورده‌اند. امکانات دیجیتال و آنلاین با ارائه پیشنهادات و خدمات جدید امکان شخصی‌سازی و تقویت ارتباط با مشتریان را فراهم می‌کنند. کاهش هزینه، افزایش کارایی و حاشیه سود موجب شده تا نوآوری‌های دیجیتال جهانی در بازار این صنعت ورود کنند. با این حال، این شرکت‌ها هنوز به طور کامل از قدرت تحول آفرین فناوری دیجیتال استفاده نکرده و بسیاری از آن‌ها هنوز در حال توسعه استراتژی‌های دیجیتال هستند که با اهداف تجاری آن‌ها همسو باشد.

نوآوری دیجیتال جهانی در بازار بیمه براساس نوع بیمه و فناوری تقسیم می‌شود. انواع بیمه‌های مورد بررسی در این مطالعه شامل بیمه بدنه خودرو، بیمه شخص ثالث، بیمه حوادث و آتش‌سوزی ساختمان، بیمه مسئولیت ساختمان، بیمه مسئولیت آسانسور، بیمه مسئولیت کارفرما_ کارگر، بیمه حمل‌ونقل و…. است. براساس فناوری، بازار به رایانش ابری، اینترنت اشیا (IoT)، تجزیه و تحلیل پیشرفته و سایر موارد (سیستم عامل‌های دیجیتال، GPS، تلفن‌های همراه، هواپیماهای بدون سرنشین، بلاکچین، قراردادهای هوشمند و هوش مصنوعی) تقسیم شده است.

از آنجا که 96% خودروهای موجود در بازار مربوط به شرکت‌های خودروسازی ایرانی هستند. اما نتایج حاصل ازنظرسنجی ما نشان می‌دهد که افراد تمایل دارند تا بیشتر از بیمه‌های غیر خودروساز خرید خود را انجام دهند. حتی با وجود افزایش خریدهای اینترنتی در سایر زمینه‌ها اما اپلیکیشن‌های فعال در این حوزه با این که قابلیت مقایسه همزمان شرکت‌های بیمه‌ای را فراهم می‌کنند، همچنان نتوانسته‌اند جایگزین نمایندگی‌ها شوند. شاید این نشان دهد که میزان وفاداری افراد به شرکت‌های بیمه‌ای و نمایندگی‌های آن‌ها در این صنعت زیاد باشد.

بیمه

همان‌طور که مشاهده می‌کنید سهم شرکت‌های خودرویی 11.5% است که تقریبا یک نفر از 10 نفر را شامل می‌شود. بنابراین سهم بازار این قسمت ازفروش کم بوده ومی‌تواند با تحقیق و استفاده از روش‌های مختلف تبلیغات افزایش پیدا کند.

کدام شرکت بیمه‌ای بهترین خدمات را ارائه می‌دهد؟

برای انتخاب یک شرکت بیمه‌ای فاکتورهای زیادی از منظر قیمت و خدماتی که ارائه می‌‎دهند مورد توجه است که از جمله آن‌ها می‌توان به عواملی مانند توانگری مالی شرکت، قیمت بیمه نامه، رضایتمندی مشتریان، پرداخت خسارت به موقع، پوشش کامل، تعداد شعب و….. اشاره کرد. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که از بین 415 نفر شرکت‌کننده 43.4% عنوان کرده‌اند که از بیمه خسارت دریافت کرده‌اند. 60% افراد حاضر درپژوهش بیمه ایران را انتخاب کرده‌اند که بعداز آن با اختلاف زیادی بیمه آسیا (9.4%) قرار دارد. سهم بازار بیمه ایران حتی از نصف هم بیشتر است. و حالا این سوال مطرح می‌شود که چه عواملی باعث انتخاب یک برند می‌گردد؟

بیمهدلایل انتخاب یک شرکت بیمه‌ای 

اگر بخواهیم بهترین شرکت بیمه‌ای را انتخاب کنیم؛ توجه به برخی عوامل در این راستا بسیار تعیین کننده است. و دانستن آن به شرکت‌ها کمک می‌کند تا بتوانند استراتژی‌های قیمت‌گذاری و پوشش‌های بیمه‌ای خود را متناسب با نیاز و خواسته مشتریان تنظیم کنند. درنمودار زیر می‌توانید این عوامل و میزان اهمیت هرکدام از آن‌ها را از نظر افراد شرکت‌کننده در پژوهش مشاهده کنید.

بیمه

همانطور که می‌بینید 41% افراد یعنی حدود نصف جمعیت علاوه بر قیمت و پوشش‌های بیمه به عوامل دیگری توجه کرده‌اند که جای تامل دارد.

ذکر این نکته ضروری است که از میان افراد شرکت‌کننده تنها نصف آن‌ها از خدماتی که دریافت کرده‌اند راضی بودند. بنابراین لازم است تا با انجام تحقیقات بازار دلایل این عدم نارضایتی شناخته و برطرف شود. زیرا ممکن است به مرور سهم بازار هریک از شرکت‌های بیمه‌گزار کمتر از گذشته شود.

 

این مطالعه تجزیه و تحلیلی را در زمینه نوآوری و روندهای فعلی ارائه می‌دهد. که موجب می‌شود تا محرک‌های اصلی، محدودیت‌ها و فرصت‌ها جهت سرمایه‌گذاری بیشتر شناسایی شوند. بنابراین چنانچه قصد دارید آگاهی بیشتر در این حوزه پیدا کنید، می‌توانید با همکاران ما در قسمت تحقیقات مشتری با شماره 96621391-021 تماس حاصل فرمایید.

منبع: شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست