ارزیابی وفاداری مشتریان صنعت خودرو با شاخص NPS

مقدمه: NPS چیست؟

شاخص‌­های مختلف ارزیابی نقش مهمی در مدیریت برندها و حرکت در راستای استراتژی­‌های میان مدت و بلند مدت ایفا می­‌کنند. درآمد، سود یا زیان، امتیاز رضایت و ارزیابی وفاداری مشتریان از ابزارهای هدف‌­گذاری سازمان‌ها در حوزه‌های مختلف هستند و شاخص‌های عملکردی و همچنین برنامه­‌ریزی براین اساس تعریف می‌شوند.

در دنیای امروز، مشتریان علاوه بر این­که قدرت انتخاب و تصمیم‌گیری در مورد خرید خود را دارند، بلکه بر تصمیم دیگران در خرید نیز تأثیرگذار هستند. بنابراین باید بتوان به کمک شاخصی از میزان تأثیرگذاری مشتریان بر نظر دیگران و در ادامه میزان کلی فروش آگاه شد. شاخص خالص مروجان (Net Promoter Score) یا به‌اختصار NPS، ابزاری برای ارزیابی وفاداری  و میزان طرفداری مشتریان است. همچنین این شاخصی جهت اندازه‌­گیری تجربه مشتری در خرید و استفاده از آن برند و در نتیجه پیش­‌بینی رشد کسب و کار مورد استفاده قرار می­‌گیرد. سـرعت و سادگی این ابزار موجب شده است تـا ایـن تکنیـک در سال‌های اخیر به‌عنوان یکی از ابزارهای محبوب ارزیابی وفاداری مشتریان شناخته شود. جهت درک بهتر NPS همیشه این سوال ­باید مد نظر باشد: چقدر احتمال دارد خدمات/ برند/ محصولات را به دوستان یا همکاران خود توصیه ­کنید؟

نحوه محاسبه NPS:

شاخص NPS بر اساس پاسخ به سوال­‌های کلیدی بر اساس بازه سنجش 0 تا 10 محاسبه می­‌گردد: چقدر ممکن است این برند را به دوستان و همکارن خود توصیه کنید؟ پاسخ‌­ها بر اساس سنجه زیر دسته‌­بندی می­شوند:

توصیه کنندگان (امتیاز 9-10) هواخواهان وفادار که به خرید این محصول و توصیه آن به ­دیگران ادامه می­‌دهند، و محرک پیشرفت هستند.

منفعل­‌ها (امتیاز 8-7) درباره محصول یا خدمات رضایت دارند اما هواخواه وفادار نیستند و پیشنهاد مشابه رقبا را هم در نظر خواهند گرفت.

مخالف­‌ها (0-6) مشتری‌­های ناراحتی که باعث آسیب به برند شده و مانع رشد برند به وسیله تاثیر منفی از طریق کلمات می­‌شوند.

فرض کنید پرسشنامه NPS را برای 200 مشتری ارسال کرده‌اید و 17۰ مشتری به آن پاسخ داده‌اند. 89 مشتری امتیاز ۹ و ۱۰ داده‌اند و ترویج‌کننده (توصیه کننده) هستند. 11 مشتری امتیاز ۷ و ۸ داده‌اند و منفعل هستند و نهایتاً 70 مشتری امتیازی بین صفر تا ۶ داده‌اند و مخالف هستند. اول، منفعل‌ها را نادیده بگیرید. متفکرین شاخص خالص مروجان معتقدند، اگر کسب‌و‌کاری بر روی افزایش تعداد مشتریان توصیه­‌کننده و کاهش تعداد مشتریان مخالف تمرکز کند، مشتریان منفعل را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد. در گام دوم، درصد مشتریان مروج را محاسبه نمایید. در این مثال یعنی 89 تقسیم بر 170، معادل 52% می­‌باشد. سپس درصد مشتریان مخالف را محاسبه نمایید. 70 تقسیم بر 170، که معادل 42% می­‌باشد. و نهایتاً تعداد مخالفان را از مروجان کم کنید، یعنی 52% منهای 41% که  معادل 11% می‌­باشد.  شاخص خالص مروجان در این مثال 11 درصد است.

البته همانند تمامی شاخص­‌های ارزیابی و اندازه‌­گیری، شاخص NPS هم کم­بودها و نواقصی خواهد داشت. برای مثال:

  • شاخص NPS چیزی به سایر سوالات مربوط به وفاداری اضافه نمی‌­کند.
  • NPS از مقیاسی استفاده می­‌کند که ممکن است اعتبار پیش­بینی را افزایش ندهد.
  • نمی­‌تواند رفتارهای وفاداری را پیش­بینی کند.

یکی از زمینه­‌های پرکاربرد استفاده از شاخص NPS در صنعت خودرو می‌­باشد. با توجه به ماهیت این صنعت استفاده از توصیه‌­های مختلف در زمان خرید خودرو بسیار مرسوم می­‌باشد. “همیشه دوستان و آشنایانی هستند که قبلاً از آن خودرو استفاده کرده­ و چند توصیه درباره آن دارند.” از این رو در سال­‌های اخیر مراکز علمی و آماری مختلفی به ارزیابی و ارایه گزارش­‌های مربوط به شاخص NPS در بین کشورهای مختلف پرداخته­‌اند.

الگوهای بین­‌المللی NPS:

TemKin Group یکی از شرکت­‌های فعال در حوزه تحقیقات مشتری، مشاور و آموزش در آمریکا است که سالانه شاخص NPS را در صنایع مختلف ارزیابی و منتشر می‌­نماید. جدول روبرو نتایج ششمین تحقیق این شرکت (سال  2017) در صنعت خودرو ایالات متحده امریکا می­‌باشد. مطابق این تحقیق متوسط شاخص NPS در نمایندگی­‌های خودرو در ایالات متحد آمریکا 43% می­‌باشد. اینفوگرافیک زیر نتایج به دست آمده از Google Trends درباره شاخص NPS صنعت خودرو در بین کشورهای مختلف جهان است. رنگ آبی پررنگ نمایان­گر شاخص NPS بالا است. همانطور که مشاهده می­‌شود شاخص NPS صنعت خودرو در کشورهای پیشرفته صنعتی بیشتر از دیگر کشورها است.

الگوهای بین المللی NPSشرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران با نام اختصاری ISQI تنها شرکت در زمینه ارزیابی شاخص NPS صنعت خودرو در ایران است. با توجه به جدیدترین پژوهش در این زمینه مابین بیش از 21 شرکت تولیدکننده و واردکننده خودرو در ایران نتایج به شرح زیر بدست آمده است. با توجه به فراوانی نمونه در تابستان سال 1397 (که 321 هزار عدد مصاحبه می‌­باشد) این شاخص در بین جامعه آماری با پراکندگی 4/5% خانم و 6/94% آقا 2/9% به­‌دست آمده است. همچنین امتیاز رضایت مشتریان از خدمات پس از فروش خودرو در ایران، عدد 725 از 1000 به­‌دست آمد. امتیاز رضایت مشتریان بر اساس امتیازهای به­‌دست آمده در بخش عملکردی و ادراکی خدمات پس از فروش در صنعت خودرو محاسبه شده است. نتایج این پژوهش در قالب نقشه اینفوگرافیک زیر در استان‌­های مختلف ایران نمایش داده شده است. همان­طور که مشخص است، استان اردبیل بالاترین عدد معدل 8/20% در شاخص NPS و استان هرمزگان کم­ترین عدد معدل 5/1% در شاخص NPS را بین استا‌‌‌‌‌ن‌­های مختلف ایران دارا می‌باشد.

شاخص NPSیکی از مهم­ترین نتایج به‌­دست آمده از این پژوهش، شاخص NPS به تفکیک برند و کشور مبدأ تولیدکننده خودروهای مورد استفاده در ایران است که خلاصه این نتایج به تفکیک خودرو و کشور مبدأ تولیدکننده در شکل زیر آمده است. در این پژوهش مشخص شد خودروهای ساخت کشور ژاپن دارای بالاترین شاخص NPS با میانگین عدد 6/17%  و همچنین خودروهای ساخت کشور چین از پایین­ترین شاخص NPS با میانگین عدد 2/0-% در بین مصرف‌کنندگان این خودروها در ایران برخوردار است. لازم به ذکر است تعداد خودروهای ساخت کشور ایتالیا در ایران (فقط برند آلفا رومئو) بسیار کم­تر از سایر برندهای موجود در بازار خودر ایران می­‌باشد و به همین دلیل عدد NPS آن قابل استناد نیست.

مقایسه شاخص NPS

نوشته‌ی بعدی
رضایت مشتریان از تایر خودرو چگونه است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست