در کشور ما با توجه به ضعف جدی حمل و نقل عمومی انبوه بر (مترو و اتوبوس)، تاکسی دارای اهمیت و جایگاه ویژه ای در سیستم حمل و نقل شهری می باشد، تا جائیکه در بعضی شهرهای کوچک و متوسط تا 80 درصد از حمل و نقل درون شهری توسط تاکسی صورت می گیرد.

سهم بالای تاکسی در کشور هم فرصت و هم تهدیدی برای سیستم حمل و نقل شهری محسوب میگردد. از یک سو در نبود سیستم حمل و نقل عمومی کارآمد، این شیوه نیمه عمومی حمل و نقلی سهم قابل توجهی از تعداد و تبعات اتومبیل های شخصی تک سرنشین را کاهش داده و از این جهت تاثیر مثبتی بر کاهش تقاضای حمل و نقل شخصی شامل بزرگراه ها، پارکینگ و … داشته، هزینه های سفر را کاهش داده، باعث کاهش آلودگی هوا و … گردیده است.

در حال حاضر ناوگان تاکسیرانی شهر تهران با بیش از 100 هزار تاکسیران و حدود 80 هزار تاکسی، 4.5 میلیون مسافر را روزانه جابجا می کند. که سهم 22 درصدی از سفرهای حمل و نقل درون شهری را در 22 منطقه تاکسیرانی به خود اختصاص داده که با توجه به امکانات موجود رقم قابل توجهی است.

تاریخ انجام پروژه

پروژه ارزیابی رضایت جامعه از سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران 5 اسفند ماه در سطح شهر تهران آغاز گردید. این پروژه توسط 86 پرسشگر آموزش دیده و متبحر اجرا گردیده است.

روش تحقیق مورد استفاده در اجرای هر پروژه بسته به هدف پروژه، نوع صنعت، و جامعه هدف مورد استفاده در اجرای آن می تواند متفاوت باشد. شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد خود با بهره گیری از تیم پژوهشگران تلفنی و حضوری خود قابلیت استفاده از انواع روش های تحقیق تلفنی، حضوری و … برای اجرای پروژه های متفاوت را دارا می باشد. در این پژوهش جهت دریافت نظر مسافران از روش تلفنی و حضوری استفاده شده است.

پرسشنامه این طرح شامل 30 سوال می باشد که براساس آن کیفیت ارائه خدمات توسط ناوگان تحت پوشش سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی مورد ارزیابی قرار گرفته است و در این طرح به صورت تصادفی با 2781 نفر در شهر تهران (در سطح 22 منطقه شهری) مصاحبه به عمل آمده و نظرات آنها در شاخص های مختلفی مورد ارزیابی قرار گرفته که در این نمودار نتایج بدست آمده در این قسمت، قابل مشاهده است :

 

همچنین در بخش دیگری از این طرح کیفیت ارائه خدمات توسط دفاتر هماهنگی امور اداری سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی مورد ارزیابی قرار گرفت.

در دنیای کنونی اولویت اصلی در هر سازمان عمومی باید جلب و حفظ منافع ذینفعان خود باشد و سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد. ناکامی در تحقق بخشیدن به این امر به معنای از دست دادن اعتماد عمومی است. رضایتمندی مراجعان یکی از معیارهای سنجش عملکرد سازمانی و کیفیت خدمات رسانی در سازمان های عمومی است.

پرسشنامه پروژه ارزیابی رضایت رانندگان از سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران نیز شامل 16 سوال می باشد و در این طرح به صورت تصادفی با 2383 راننده ای که در نیمه دوم سال 98 به یکی از دفاتر هماهنگی امور اداری سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران مراجعه نموده اند، مصاحبه‌ای تلفنی به عمل آمد و خدمات 25 دفتر هماهنگی امور اداری تحت نظارت سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران مورد ارزیابی قرار گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست