بررسی ترجیح مشتری در خدمات آنلاین       

 

در دنیای امروز، همه میخواهند تجارت خود را توسعه دهند، وقتی حرف از موفقیت کسب و کار به میان می آید تجارت  و خدمات آنلاین حرف اول را میزند. اگر می خواهید کسب و کار کوچک یا بزرگی را شروع کنید و یا میخواهید بازار کالای موجود را بهبود ببخشید، ایجاد فروشگاه اینترنتی در مقایسه با روش سنتی انجام تجارت سودمندتر خواهد بود.

به دلیل فرصت بی حد و حصر در تجارت آنلاین، بسیاری از مشاغل سنتی به سمت خدمات آنلاین حرکت می کنند. استفاده از تکنولوژی باعث افزایش تعداد مشتریان و درآمد می‌شود و به تجارت کمک می کند تا بیشتر رشد کند.

تجارت آنلاین به شما کمک می کند تا تجارت خود را از هر جای دنیا انجام دهید. تجارت آنلاین باعث می شود جهان به بازاری در کنار شما تبدیل شود. تجارت آنلاین به بسیاری از مشاغل کمک میکند تا موانع جغرافیایی را بشکنند و در یک مکان بتوانند در بسیاری از شهرها تجارت کنند و محدودیت زمانی هم نداشته باشند.

واحد تحقیقات مشتری وبازار شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران برای بررسی تمایل افراد به استفاده از خدمات آنلاین طرح را به صورت نظرسنجی تلفنی در سطح تهران انجام داده است که در ادامه خلاصه ای از این نتایج ارائه شده است.

در این تحقیق با 303 نفر مصاحبه تلفنی صورت پذیرفت که تقریباً نیمی از آن‌ها آقا و نیمی دیگر خانم می باشند. همانطور که از نتایج مشخص می باشد بیشترین تمایل افراد به خدمات آنلاین استفاده از دریافت خدمات آنلاین در حوزه های خدمات حمل و نقل، تایمن کالا و رزرواسیون می باشد.

همانطور که از نمودار پیداست  در 3 زمینه مشتریان بیشتر ترجیح میدهند از خدمات آنلاین استفاده کنند:
1- حمل و نقل :

در این عصر از زندگی انسان که تکنولوژی هر روز پیشرفت میکند، سرعت و دقت مواردی هستند که در هر زمینه ای مورد نیاز است و صنعت حمل و نقل از این قاعده مستثنی نیست و خدمات آنلان در حمل و نقل به همین خاطر بوجود آمده اند، این نوع خدمات مزایایی هم نسبت به روش های قبلی حمل و نقل دارند که می‌توان از مواردی مثل دسترسی بهتر، شفافیت، قیمت مناسب و قیمت متعارف نام برد.

2- تامین کالا :

چند سال قبل بیشتر مردم با حضور در فروشگاهای مختلف و دست و پنجه نرم کردن با مشکلاتی مثل کمبود پارکینگ، صف های طولانی، شرایط بد آب و هوایی و مشکلات بوجود آمده در حمل وسایل، خرید می‌کردند، افراد ترجیح میدادند این شرایط رو تحمل کنند اما از خرید آنلاین که آشنایی زیادی با آن ندارند استفاده نکنند و اطلاعات کارت بانکی شان رو در سایت های مختلف وارد نکنند.اما اکنون شرایط تغییر کرده و مشتریان با دانشی که در مورد امنیتِ خرید آنلاین پیدا کرده اند بیشتر از این نحوه خرید استفاده میکنند و این روند رو به افزایش است.

3-رزرواسیون :

دیگر دورانی که برای رزرو صندلی در سینما یا هواپیما یا رزرو یک اتاق در هتل باید از چند روز یا چند ساعت قبل با حضور فیزیکی در آنجا و صرف هزینه‌ی رفت و آمد اقدام می‌کردیم به پایان رسیده، امروزه اگر کارت اعتباری و دسترسی به اینترنت داشته باشید، میتوانید طی چند دقیقه بدون استرس و با صرفه جویی در هزینه و وقت برنامه هاتون رو هماهنگ کنید.

 

طی بررسی انجام شده سهم بازار هر یک از سه دسته بالا مشخص گردید و در هر حوزه بالاترین سهم بازار در نمودارهای زیر مشخص شده است. شرکت علی بابا در حوزه رزرواسیون، شرکت دیجی کالا در خصوص تامین کالا و شرکت خدمات حمل و نقل اسنپ بیشترین سهم بازار را دارا می باشد.

همچنین دلایل استفاده از خدمات آنلاین مورد ارزیابی قرار گرفتند. سه تا از اصلی ترین آنها که توسط مشتریان ذکر شدند را در زیر می‌توان دید :
1- راحتی استفاده :

ممکن است افراد ساعت کاری متفاوتی، ساعت خواب متفاوتی و یا سبک زندگی متفاوتی داشته باشند و این باعث خواهد شد در آن مواقعی که فرد نیازمند خدمت است، خدمت در دسترسش نباشد، اما خدمات آنلاین این قابلیت رو دارن که 24 ساعته هر هفت روز هفته در دسترس باشند، مشتریان میتوانند در هر زمان در هر کجا که هستند (خانه، باشگاه، محل کار،…) از این خدمات استفاده کنند.

2- سرعت :

امروزه تنها با یک کلیک، خریداران می توانند رقبا و محصولاتشان را با هم مقایسه کرده و بهترین تصمیم را برای خرید یک کالا بگیرند، همچنین در کسری از ثانیه امور بانکی خود را انجام دهند و دیگر نیازی به صرف زمانی طولانی در صف برای انجام کارهای بانکی خود نداشته باشند و در کمترین زمان بتوانند از خدمات الکترونیک در امور مختلف بهره مند شوند.

3- قیمت :

با خدمت دهی آنلاینِ فروشگاه ها و سازمان ها، یکی از تاثیرات این نوع خدمت دهی، نیاز کمتر به کالاهای مصرفی در هر سازمان و صرفه جویی در هزینه‌ها می‌باشد، نتیجه این فرایند کاهش قیمت تمام شده کالا یا خدمتی می‌شود که مشتری دریافت میکند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست