در دنیای امروز خدمات پس از فروش و گارانتی یکی از بخش‌های تبلیغاتی کارخانه‌ها محسوب می‌شود. در بخش خودرو نیز این خدمات به یکی از وجوه تمایز خودروسازها و واردکنندگان خودرو تبدیل شده است. درحقیقت یک خودرو تا چندسال پس از تولید و پیمودن مسافتی مشخص مشمول گارانتی می‌شود. البته بعد از این زمان نیز خدمات پس از فروش به آن‌ها ارائه می‌شود. ولی نحوه محاسبه و هزینه پرداختی متفاوت خواهد بود. کلیه این موارد یکی از معیارهای انتخاب مشتریان برای خرید خودرو است. از این رو شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران تحقیقی را در  زمینه سهم بازار خدمات پس از فروش خودرو انجام داده است که مشخص می‌کند کدام یک از شرکت‌های عرضه‌کننده بیشترین سهم بازار را در زمینه خدمات پس از فروش در سال 1399 داشته‌اند.

سهم بازار خدمات پس از فروش خودروهای سبک

خدمات پس از فروش خودرو عبارت است از تعهدی که شرکت‌های خودروسازی و واردکننده خودرو برای پاسخگویی به‌نیاز مشتریان ارائه می‌دهند. این خدمت می‌تواند شامل تعمیر یا تعویض قطعه معیوب، تعمیرگاه‌های مجاز و… باشد. بعلاوه این خدمات کاملا با محصول فروخته شده مرتبط هستند. خدمات پس از فروش یکی از ابزارهای ایجاد وفاداری در مشتریان از طریق شناخت و رفع نیاز آن‌ها می‌باشد که در نتیجه رضایت مشتریان را به دنبال دارد.

در این گزارش سهم بازار براساس تعداد خودروهایی که برای دریافت خدمات در طی سال 1399 به شرکت‌های عرضه‌کننده مراجعه کرده‌اند تعریف می‌شود. نتایج حاصل از آن نشان می‌دهد که بیش از سه میلیون خودروی سبک برای دریافت خدمات پس از فروش به نمایندگی‌ها مراجعه کرده‌اند که از این میان شرکت ایران‌خودرو 45.65% و سایپا 33.56% از این مراجعه را به خود اختصاص داده‌اند. درحقیقت این شرکت با دارا بودن نزدیک به 800 نمایندگی اولین و برترین شرکت ارائه دهنده خدمات در زمینه خودروهای سبک در بین تمامی خودروسازی‌های داخلی و خارجی کشور در سال 99 محسوب می‌شود. پس از آن شرکت‌های خودروسازی مدیران با 5.78%، کرمان موتور 3.26%، پارس‌خودرو 2.83%، بهمن موتور 2.28%، آسان موتور 1.65%، اطلس خودرو 1.20%  از سهم بازار و مراجعه مشتریان به ترتیب در رتبه‌های سوم تا هشتم قرار می‌گیرند. بعداز آن سهم بازار دیگر شرکت‌های عرضه‌کننده خودروهای سبک در زمینه خدمات پس از فروش کمتر از یک درصد می‌باشد.

خدمات پس از فروش خودرو

سهم بازار خدمات پس از فروش خودروهای سنگین

نتایج این گزارش برای خودروهای سنگین نشان می‌دهد که بیش از 160 هزار خودروی سنگین برای دریافت خدمات پس از فروش به نمایندگی‌ها مراجعه کرده‌اند که از این میان شرکت بهمن دیزل با کسب 26.93% از سهم بازار بیشترین مراجعه را در سال 99 داشته است. پس از آن شرکت‌های عقاب افشان، تیتان دیزل، سایپادیزل، ارس خودرو دیزل، ایران‌خودرو دیزل و سیبا موتور به ترتیب در رتبه‌های دو تا هفت قرار می‌گیرند. سهم بازار دیگر شرکت‌های عرضه‌کننده خودرو در زمینه خدمات پس از فروش کمتر از دو درصد می‌باشد.

در حقیقت شرکت‌های عرضه‌کننده خودرو با ارائه بهترین خدمات پس از فروش می‌توانند فروش بیشتری داشته باشند. بعلاوه مشخص کردن هزینه‌های واقعی برای خدمات پس از فروش، ازجمله عاملی است که می‌تواند درجلب اعتماد مشتریان موثر باشد. همچنین ارتقای کیفیت و کاهش قیمت نیز همواره دو ویژگی مهم برای تحریک تقاضا در بازارهای فروش بوده‌اند. اما خودرو به‌دلیل اهمیت تعمیر و نگهداری به جز این دو فاکتور، تحت‌تاثیر خدمات پس از فروش نیز قرار دارد. و به همین دلیل تقاضای متفاوتی را تجربه می‌کند.

خدمات پس از فروش خودرو

سهم بازار در هر صنعتی به توانایی شرکت برای رقابت اشاره دارد و می‌تواند به توسعه فعالیت‌ها کمک کند. چنانچه در صنایع خود نیاز به اطلاعاتی در زمینه سهم بازار دارید می‌توانید با شماره تلفن 96621391- 021 تماس حاصل فرمایید. در پایان مقایسه این اطلاعات با گزارش حاصل از میزان فروش و سهم بازار شرکت‌های عرضه کننده خودرو می‌تواند اطلاعات ارزشمندی را در زمینه وضعیت خودرو در اختیار شما مخاطبین قرار دهد که در پست‌های آتی منتشر خواهد شد.

منبع: ISQI

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست