تحقیقات بازار کیفی

در پژوهش های بازار و رفتار مصرف کننده چه در عرصه مطالعات علمی و چه در حوزه تجاری آن، پژوهشگران به سمت پژوهش های کمی سوق پیدا کرده اند. اما در سال های اخیر به مرور رویکردی نوین با عنوان رویکرد کیفی در جهت دست یابی به نتایج در تحقیقات بازار و رفتار مصرف کننده توجه پژوهشگران این حوزه را به خود جلب کرده است. هرچند در حال حاضر گرایش به رویکرد های کیفی در مقایسه با رویکرد های کمی بسیار کمتر است اما روند پیش رو تغییر دیدگاه در انجام پژوهش های بازاریابی را نشان می دهد.

تحقیقات کیفی

در واقع برای به دست آوردن عمق تفکر افراد و اینکه در بخش پنهان ذهن افراد چه می گذرد نیاز به تحقیقات کیفی می باشد. پژوهشگران کیفی بر این باور هستند که بهترین شیوه برای درک یک پدیده نگاه عمقی به آن می باشد. این دسته از پژوهشگران معتقدند که کمیت پذیر نمودن، ماهیتا امری محدودکننده و منجر به از دست دادن بخش عمدهای از اطلاعات در مورد کلّیت یک پدیده خواهد شد.

انواع روش های کیفی در تحقیقات بازار

روش های متدوالی که در تحقیقات بازار کیفی مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از:

  • گروه های کانونی(Focus Group): گروه های کانونی به عنوان مهمترین روش تحقیقات کیفی بازاریابی مورد استفاده قرار می گیرند. در این روش یک مصاحبه گر آموزش دیده با یک گروه از مردم درباره ادراک، عقاید، باورها و نگرش هایشان در ارتباط با مفاهیم محصول، خدمت، تبلیغات، ایده، بسته بندی و مواردی از این دست سؤال پرسیده می‏شود. گروه های کانونی به شرکت هایی که در فکر بهبود بسته بندی، توسعه محصول، برندسازی و یا آزمون محصول یا خدمات جدید خود هستند، کمک شایانی می کند. عموما این گروه ها از 6-10 نفر تشکیل می شوند زیر گروه های زیر 6 نفر ممکن است کارایی لازم را نداشته باشد و گروه های بالای 10 نفر نیز ممکن است به علت شلوغی انسجام لازم را نداشته باشد.
  • مصاحبه عمیق(Depth Interview): در این مصاحبه همانگونه که از اسم آن نیز پیداست مصاحبه کننده به دنبال مسایل عمقی در پدیده مورد نظر می باشد. مصاحبه گر کاملا آزاد است تا مسیر مصاحبه را هدایت کند و همینطور مصاحبه شونده نیز در ارائه پاسخ ها آزادی کامل را دارد. در واقع مصاحبه عمیق یک مصاحبه بدون ساختار می باشد.
  • طوفان مغزی(Brain Storm): طوفان مغزی یک شیوه جهت پیدا کردن راه حل های خلاقانه می باشد.
  • مشاهده(Observation): مشاهده یکی از روش های جمع آوری اطلاعات است که در آن رفتار موجودات زنده، اشیا و پدیده ها با استفاده از ویژگی های گوناگون آنها ملاحظه و ثبت می گردد. منظور از مشاهده ثبت دقیق تمام جوانب بروز حادثه ویژه یا رفتار و گفتار فرد یا افراد از راه حواس و یا سایر راه های ادراکی ( کمک گرفتن از ابزار خاص مانند دوربین ها و… ) می باشد.

ارائه خدمات تحقیقات کیفی

واحد تحقیقات مشتری و بازار شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران با تکیه بر توان پرسشگران و کارشناسان توانمند و مرکز تماس مجهز ارائه دهنده خدمات تحصصی تحقیقات کیفی برای صنایع و شرکت های ارائه دهنده خدمات می باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست