ایجاد دلبستگی در کارمندان مفهومی، پیش‌فرض نیست. بلکه مدیران با استفاده از ابزار‌ها و اقداماتی که در سازمان انجام می‌دهند، آن را ایجاد می‌کنند. در این صورت می‌توانند نتایج حاصل از آن را در سازمان خود ببینند. دلبستگی کارکنان به سازمان مستقیما با عملکرد و بهره‌وری سازمان مرتبط است. همین امر موجب شده تا نه‌تنها برای مدیران واحد منابع انسانی بلکه برای مدیران تمام واحدهابه ذعدغه‌ای اصلی تبدیل شود.

همچنین این فرض وجود دارد که اگر کارکنان با خوشحالی درگیر کار خود باشند، بهتر کار خواهند کرد و کمتر به دنبال کار در جاهای دیگر می‌گردند.

چرا دلبستگی کارکنان به سازمان مهم است؟

سازمان تحقیقاتی و مدیریتی گالوپ که یکی از بزرگترین موسسات نظرسنجی در دنیاست. در دهه‌های اخیر انجام نظرسنجی از کارکنان سازمان‌ها را در دستور کار خود قرار داده و پژوهشی را انجام است. در این پژوهش بیش از 10 میلیون کارمند از 114 کشور دنیا با 41 زبان شرکت کرده‌اند. از نتایج این نظرسنجی برای تعیین شرایط محیط کاری ایده‌آل استفاده می‌شود. در یک محیط کاری ایده‌آل افراد، موفقیت سازمان را موفقیت خود می‌دانند و برای انجام وظایف تمام تلاش خودرا می‌کنند. بعلاوه از شرایط کاری رضایت دارند. در پی این نظرسنجی، موسسه گالوپ به دوازده پرسش کلیدی (Q12) برای ایجاد محیط کاری با عملکرد بالا دست یافت. که توجه به آن‌ها، دنیایی از واقعیت‌های نوین در مدیریت منابع انسانی را به‌روی مدیران سطوح عالی سازمان‌ها گشوده است.

این موسسه براساس میزان دلبستگی کارکنان آن‌ها را به سه دسته تقسیم کرده است:

افراد دلبسته: افرادی که به اهداف و ارزش‌های سازمان اهمیت داده و تمام سعی خود را می‌کنند تا وظایف را به درستی انجام دهند. همچنین این افراد بین خود و شرکت رابطه عمیقی احساس می‌کنند و می‌توانند محرک نوآوری باشند و سازمان را رو به جلو حرکت دهند.

افراد غیردلبسته: کارکنانی که نه تنها از بودن در محیط کار خوشحال نیستند بلکه ناراحتی خود را در رفتارهایشان نشان می‌دهند و در طول روز هرچه دیگران بدست آورده‌اند را از پایه تخریب می‌کنند. بعلاوه این افراد با اهداف و ارزش‌های سازمان همسو نیستند.

افراد خنثی: کارکنانی که فقط به شرکت می‌آیند و می‌روند. گویی در طول ساعات کاری در خواب راه می‌روند. برای کار زمان صرف می‌کنند اما انرژی و اشتیاق ندارند. این افراد وظایف را صرفا در حد انجام امور سازمان و رفع تکلیف انجام می‌دهند.

راهکارهای ارتقا دلبستگی کارکنان توسط مدیران

  • ارائه بازخوردهای عملی برای بهبود عملکرد کارکنان
  • پرهیز از مدیریت ذره‌بینی و دخالت در جزئیات
  • حفظ تمرکز تیم‌ها روی الویت‌ها
  • ارائه اطلاعات مرتبط با کارکنان
  • بحث‌های جدی و معنادار درباره پیشرفت حرفه‌ای کارکنان
  • انتقال اهداف تیم به اعضا به صورت کاملا مشخص
  • برخورداری مدیران از مهارت‌های فنی مرتبط با پیشبرد کار تیم

بنابراین اگر در سازمان شرایطی فراهم شود که مجموع این نیازها تا حد مطلوبی برآورده شود، می‌توان انتظار داشت که مجموعه‌ای از کارکنان دلبسته، متعهد و فداکار داشته باشیم. از این رو چنانچه قصد سنجش و پیاده‌سازی آن را در سازمان خود دارید می‌توانید با همکاران ما از طریق تلفن 96621391-021 ارتباط برقرار نمایید. جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به فایل پیوست مراجعه کنید.

دلبستگی کارکنان

منبع: شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست