نگاهی به بازار محصولات آرایشی و بهداشتی

محصولات آرایشی و بهداشتی بر اساس مشخصه‌های مختلفی همانند دسته‌بندی استفاده: محصولات مراقبت از پوست، محصولات مراقبت از مو، خوشبوکننده‌ها و عطرها، جنسیت: مردان، زنان و یونیسکس، نحوه فروش: هایپرمارکت‌ها، فروشگاه‌های تخصصی، داروخانه‌ها و…. دسته‌بندی می‌شوند.

امروزه آگاهی نسبت به این اقلام و همچنین استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی مخصوص آقایان افزایش یافته که مکمل رشد تقاضای جهانی این بازار محسوب می‌شود. از این رو، چنین تغییری در سبک زندگی، منجر به رشد بازار جهانی صنایع آرایشی و بهداشتی شده است. مطالعات نشان می‌دهد تولیدکنندگان در حال تغییر استراتژی‌های تبلیغاتی خود جهت تسریع در فروش هستند.  (منبع: alliedmarketresearch)

این موضوع موجب شد تا واحد تحقیقات مشتری و بازار شرکت ISQI، پژوهشی را در این زمینه انجام دهد که نتایج حاصل از آن می‌تواند جهت تدوین استراتژی‌های فروش و توزیع بسیار مفید باشد.

در انتخاب نمونه برای این پژوهش از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده به نسبت طبقه‌های مختلف اجتماعی استفاده شده است. تعداد افراد شرکت کننده در این پژوهش 400 نفر بودند که از این تعداد 60 درصد خانم و 40 درصد آقا هستند.

آیا فروش محصولات آرایشی و بهداشتی افزایش یافته؟

امروزه استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی، تنها محدود به استفاده خانم‌ها نیست. بلکه آقایان نیز از آن استفاده می‌کنند. اما همچنان خانم‌ها در استفاده از لوازم بهداشتی پیشرو هستند. این یک واقعیت است که لوازم آرایشی و بهداشتی می‌توانند ویژگی‌های مثبت چهره فرد را برجسته‌تر کرده یا مشکلات پوستی یا چهره را به نوعی پنهان کنند. بعلاوه لوازم آرایشی و محصولات مراقبت از پوست می‌توانند ظاهر پوست را بدون نقص نشان دهند. در واقع بازار لوازم آرایشی در سراسر جهان طی سال‌های گذشته به دلیل افزایش جمعیت زنان، گسترش استفاده از شبکه‌های اجتماعی و تاثیر آن بر روی زندگی و همچنین توسعه مصرف‌گرایی شاهد رشد بوده است. شاید بتوان گفت یکی از بزرگترین مزایای لوازم آرایش که بسیاری از خانم‌ها را شیفته کرده، این است که چهره خانم‌ها با آرایش اصولی و مناسب زیباتر و جوان‌تر از سن واقعی‌اشان به نظر خواهد رسید. بنابراین شاید سرمایه‌گذاری بیشتر در زمینه محصولات آرایشی بانوان بتواند به رشد سهم بازار کمک کند.

محصولات آرایشی و بهداشتی

چرا برندهای محصولات آرایشی و بهداشتی باید بیشتر به محصولات پوستی توجه کنند؟

نتایج این پژوهش نشان می‌دهد آگاهی افراد از برندهای محصولات مراقبت از پوست بیشتر از محصولات مربوط به مو می‌باشد. درحقیقت محصولات مراقبت از پوست نقش عمده‌ای در مراقبت‌های بهداشتی روزانه افراد دارند.

محصولات آرایشی و بهداشتی

یکی از روش‌هایی که باعث می‌شود تا شما بتوانید با شناخت و اطمینان بیشتری به یک صنعت وارد شوید، انجام تحقیقات بازار است. درنتیجه چنانچه قصد ورود به صنعت آرایشی و بهداشتی را دارید واحد تحقیقات مشتری و بازار، شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران می‌تواند در این مسیر همراه شما باشد.

تحلیل تاثیر ویروس کووید -19 بر محصولات آرایشی و بهداشتی

  • COVID-19 یک بیماری عفونی است که در اواخر دسامبر سال 2020 از شهر ووهان در چین آغاز شد. تولیدکنندگان محصولات بهداشتی، ترجیح دادند که مواد ضدعفونی‌کننده دست، مواد تمیزکننده و محصولات مراقبت شخصی را که در طول این بیماری همه‌گیر، تقاضای زیادی پیدا کرده‌، تولید کنند.
  • شیوع این بیماری، فعالان عرصه تبلیغات رسانه‌های اجتماعی رانیز به‌تبلیغ بیشتر درزمینه محصولات گیاهی مراقبت از پوست سوق داده است.
  • کشورهای جهان محدودیت‌های رفت و آمد را اعمال کرده‌اند که به شدت بر سبک زندگی، سلامتی و رفاه تاثیر گذاشته و به طبع صنایع تولیدی را نیز تحت شعاع قرار داده است.

محدودیت‌های واردات و صادرات کالا و قرنطینه توسط دولت‌ها از چالش‌های اساسی صادرکنندگان در این همه‌گیری است. همین امر موجب شده تا بیشتر از گذشته برندهای لوازم آرایشی، از مبادی غیررسمی و به‌طور غیرقانونی وارد ایران ‌شوند. (منبع: خبر آنلاین)

درنتیجه نمی‌توان با قطعیت درمورد اصلی‌ترین عامل خرید یعنی کیفیت و اصالت آن‌ها اظهار نظر نمود. حالا این سوال مطرح می‌شود که چه عواملی بر خرید مشتریان موثر است؟

مهم‌ترین عوامل خرید محصولات آرایشی و بهداشتی

عوامل زیادی وجود دارد که مصرف‌کنندگان قبل از خرید لوازم آرایشی و بهداشتی به دنبال آن‌ها می‌گردند. اما نتایج این پژوهش بازار نشان می‌دهد که کیفیت، از جمله مزیت‌هایی است که بیشترین تاثیر را در تصمیم‌گیری برای خرید مصرف‌کنندگان داشته است. امروزه به دلیل محدودیت‌ها و افزایش استفاده از برندهای ایرانی عوامل دیگری از جمله کیفیت، قیمت، در دسترس بودن و…. نیز موثر هستند. اما دانستن میزان تاثیر هریک‌از‌ این عوامل، می‌تواند به رشد برند و افزایش فروش محصولات شرکت‌های آرایشی و بهداشتی ایرانی و همچنین افزایش رضایت مشتری‌ها و رشد شاخص وفاداری به برند، کمک شایانی نماید.

در نتیجه بهره‌گیری از مشاوره حرفه‌ای و انجام پژوهش‌های مربوط به مشتری و بازار همانند پژوهش‌های اثربخشی تبلیغات، ارزیابی رضایت مشتری، اندازه‌گیری وفاداری به برند و اندازه‌گیری سهم از بازار (ذهنی و عاطفی) و … می‌تواند راهگشا باشد.

محصولات آرایشی و بهداشتی

تاثیر تبلیغات دهان ‌به دهان در فروش محصولات آرایشی و بهداشتی

نکته قابل توجه در این پژوهش این است که افراد برای خرید محصولات آرایشی و بهداشتی بیشتر از هر چیز دیگری به توصیه دوستان و آشنایان، تجربه شخصی و تبلیغات رسانه‌ای توجه می‌کنند. بالا بودن میزان تاثیر تبلیغات دهان به دهان در این صنعت با توجه به گسترش شبکه‌های اجتماعی دور از انتظار نیست.

زیرا همان طور که اشاره شد کیفیت مهمترین عامل موثر در خرید است. از طرفی چه چیزی بهتر از توصیه یک دوست یا افراد مورد اعتماد درباره کیفیت یک محصول. زیرا مشتری‌های وفادار، بزرگترین سرمایه یک شرکت آرایشی و بهداشتی هستند و همین افراد بهترین عامل تبلیغ خواهند بود. به نظر می‌رسد در کنار کمپین های تبلیغاتی در اماکنی که توصیه به خرید بیشتر اتفاق می‌افتد،( همانند داروخانه‌ها و آرایشگاه‌ها)، برنامه‌ریزی در راستای ایجاد و نگه‌داری از مشتری‌های وفادار می‌تواند استراتژی مناسبی برای شرکت‌های آرایشی و بهداشتی باشد. همچنین این تبلیغ هزینه چندانی برای شرکت‌ها ندارد و با اجرای آن می‌توانند به سهم قابل توجهی از بازار دست پیدا کنید.

محصولات آرایشی و بهداشتی

محصولات آرایشی و بهداشتی ایرانی، خوب؟ رویا یا واقعیت؟

به دلیل افزایش تمایل به خرید برندهای ایرانی و اهمیت شاخص کیفیت در بین مصرف کنندگان در ایران، توصیه می­شود برندهای ایرانی بیشتر از قبل بر روی شاخص کیفیت تمرکز نموده تا بتوانند سهم بازار بیشتری بدست آورند.

همچنین باتوجه به عدم واردات محصولات آرایشی و مصرف تولیدات داخلی، اعتماد و اطمینان به برندهایی که درخود کشور ساخته می‌شود بیشتر شده است. افراد با انتخاب برند ایرانی، دیگر دغدغه و نگرانی اصل بودن کالا را نخواهند داشت. براساس پژوهش انجام شده درمیان برندهای ایرانی، برند مای یکی‌از شناخته‌شده‌ترین برندهای لوازم آرایشی ایرانی است که به نظر می‌رسد بازار خوبی هم دارد. کیفیت محصولات مای، در سطح استانداردهای بین‌المللی بوده و موفق شده‌ است تا استاندارد ISO 2272 را کسب کند. مای هم در زمینه محصولات مراقبت از پوست و مو و هم در زمینه محصولات آرایشی، محصولات متنوعی تولید کرده ‌است که به سادگی در دسترس قرار دارند. بعلاوه ذکر این نکته ضروری است که در این پژوهش انتخاب برند مای برای مصرف روزانه حتی جلوتر از برندهای خارجی مانند لورال، لانکوم و مک قرار دارد.

نتایج این پژوهش نشان می‌دهد، سبد خرید نیمی از افراد شرکت کننده در این پژوهش در رابطه با محصولات آرایشی کمتر از 100 هزارتومان است و تقریبا 30 درصد افراد ترجیح می‌دهند برای خرید لوازم آرایشی هزینه‌ای بین 100 تا 300 هزار تومان پرداخت کنند. اما نکته قابل توجه این است که افراد برای محصولات بهداشتی حاضرند هزینه بیشتری پرداخت کنند و تقریبا سبد خرید40% افراد در این پژوهش برای محصولات بهداشتی بین 100 تا 300 هزار تومان است. این موضوع کمک شایانی به انتخاب استراتژی های قیمت‌گذاری در رابطه با محصولات آرایشی و بهداشتی برندهای ایرانی می‌کند.
بنابراین آیا به نظر شما براساس این اطلاعات می‌توان نتیجه گرفت که قیمت محصولات ایرانی می‌تواند عاملی برای خرید و ترجیح آن‌ها به محصولات مشابه خارجی باشد؟
آیا به برند محصولات آرایشی و بهداشتی مورد مصرف خود وفادار هستید؟

در بین برندهای محبوب و پرمصرف لوازم آرایش ایرانی نام برند مای پرتکرارتر از دیگر رقبا بود همچنین برند مک، محبوب­ترین برند خارجی لوازم آرایشی عنوان شده بود.

محصولات آرایشی و بهداشتیهمچنین در اقلام بهداشتی مو در بین برندهای ایرانی، برند پرژک و در دسته اقلام بهداشتی پوست برند مای محبوب ترین می باشند. همچنین در میان برندهای خارجی نیوا و کلییر، محبوب ترین برندهای عنوان شده بودند.

مزایای اصلی تحلیل بازار  محصولات آرایشی و بهداشتی برای سهامداران

تجزیه و تحلیل بازار، قدرت خریداران و تامین‌کنندگان را برجسته می‌کند. همچنین سهامداران را قادر به تصمیم‌گیری تجاری سود محور و تقویت شبکه خریداران می‌نماید.

تجزیه و تحلیل تقسیم‌بندی بازار محصولات آرایشی و بهداشتی به تعیین فرصت‌های غالب بازار کمک می‌کند.

موقعیت‌یابی بازیکن اصلی این بازار معیارها را جهت ورود تسهیل می‌کند. بعلاوه درک روشنی از وضعیت فعلی بازیگران بازار محصولات آرایشی و بهداشتی ارائه می‌دهد.

بنابراین جهت کسب اطلاعات تکمیلی و آگاهی بیشتر در این حوزه می‌توانید با همکاران ما در قسمت تحقیقات مشتری با شماره 96621391-021 تماس حاصل فرمایید.

منبع: شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست